Howto membraan op je carter solderen

Ons Puch membraanblok heeft een los membraanhuis dat met het originele carter verbonden is (bovenstaande foto zijn helaas nogal oud, maar geven een indruk). Op internet vind je vele verbindingsprincipes die mogelijk zijn. Onze eerste variant was TIG lassen, echter na korte tijd bleek dit te scheuren door het hoge gewicht van de carburateur en bijkomende trillingen. Restspanningen die ontstaan zijn tijdens het lassen zullen daar zeker niet aan meegeholpen hebben.


Via een totaal ander kanaal kwamen we toevallig Hans Rexin tegen, een oudgediende op het gebied van lassen en solderen. Deze man is reeds lange tijd gepensioneerd, echter heeft vele jaren ervaring met het hardsolderen van aluminium. Hij heeft ons ook flink op weg geholpen met ons menbraanblok. Zijn producten zijn te koop via een webshop die hij in de hobbysfeer runt.

Voor het maken van een membraanblok is universeel Löt 400 erg interessant. Dit is een vormbaar vul/hardsoldeer materiaal met uitzonderlijke goede mechanische eigenschappen. Het verbinden vind plaats bij 400 °C, ver onder de smelttemperatuur van het moedermateriaal. De trekvastheid haalt 345 N/mm² evenals de uitzonderlijke drukvastheid van 625 N/mm². Het is te gebruiken voor verbindingen van zuiver aluminium, maar ook voor legeringen.  Denk hierbij aan gegoten aluminium, magnesiumhoudende gietstukken- legeringen (wisselbakhuizen, motorblokken, enz.) Staal, gietijzer, maar ook Zamac (carburateurs) zijn te solderen met bijgeleverd vloeimiddel. Uit eigen ervaring kunnen we zeggen dat de maatvoering van de onderdelen volledig intact blijft.

Wat heeft men nodig aan gereedschap ?

Hoe gaat dit solderen in zijn werk? Het carter dient olie-, vet- en vuilvrij gemaakt te worden. Even met een staalborstel of schuurpapier het oppervlak goed blank maken. Het carter moet voorverwarmd worden op 200°C. Leg deze daarvoor op een brandvrije ondergrond. Zelf hebben we hiervoor een stalen bak in elkaar gelast die precies thuis in de gasoven past. Deze bak is gevuld met speelzand uit de zandbak waarbij het carter deels ingegraven ligt.
Het geheel in de oven geschoven en lekker twee uurtjes warm laten worden. Pas wel op met het verplaatsen van deze bak, gewone huis/tuin en keuken ovenwanten houden de warmte slechts erg kort bij vingers vandaan.

Alternatief is de BBQ. Klinkt een beetje vreemd maar werkt erg goed.

Wel voldoende briketten erin om de boel goed op temperatuur te houden. Pas alleen op met de brander rechtstreeks op het rooster. Door de hoge temperatuur kan het rooster kromtrekken en dat komt de biefstukken niet ten goede.

Nu wordt met de gasbrander de temperatuur plaatselijk ter hoogte van het membraanblok verhoogd. Tussendoor de vlam regelmatig even weg nemen en met de koude soldeer over de te solderen plek heen en weer wrijven. Daarbij het soldeer nooit en te nimmer direct in de vlam houden omdat dan de boel kan verbranden. Dit blijven herhalen totdat de soldeer zich vanzelf op de soldeerplek afsmelt. Hierdoor ontstaat een druppel die min of meer bovenop de te solderen plek ligt. Door met een chroom-vanadium schroevendraaier in het smeltbad krassen, wordt de oppervlakte-oxydelaag  doorbroken en vloeit de soldeer keurig uit. Aan de oppervlakte van de soldeerplek vormt zich nu een nieuwe legering en kan er meer soldeer afgesmolten worden.

Verdeel de soldeer verder met de vlam. Eventueel kan met een plamuurmes het deegachtige soldeer in de naden van het carter geboetseerd worden. Na afkoeling kan de soldeerplek door vijlen, slijpen, draaien, boren, enzovoort bewerkt worden.

Voor de liefhebbers is hier binnenkort ook een klein pakketje tekeningen te vinden waarbij het membraanhuis uit twee helften bestaat. Voordeel hiervan is dat het solderen net even wat gemakkelijker gaat.

Een bijpassend spruitstuk maakt dan het geheel af.