Howto voorvork

De tekeningen zijn hier opgenomen als PDF bestand zodat iedereen ze kan lezen. Onder aan de pagina staat nog een keer hetzelfde lijstje, maar dan als DXF-bestand.

DXF is in te lezen met o.a. AutoCAD waardoor er legio mogelijkheden zijn om de vork naar eigen wens aan te passen.

 

Let even op: Op basis van nieuwe rijervaringen is gebleken dat de voorvorkbuizen verlengd dienen te worden. Snelle links/rechts combinaties waren instabiel, alhoewel de minibike ons nooit verast heeft. Rechtuit stabiliteit was ook niet 100%. Zelf rijden we nu met een voorvorkhoek van 24 graden gemeten ten opzichte van de verticaal en dat betekende dat de voorvorkbuizen 6 cm verlengt diende te worden. Dit probleem is ontstaan omdat het frame volgens de midibike normen gebouwd is en de vork volgends de minibike eisen. Eenvoudig verlengen leverde ons een enorme verbetering op. We zijn nog aan het experimenteren, echter wanneer het optimum bereikt is, zullen we ook onderstaande tekeningen aanpassen.

 

Samenstellingstekening voorvork

 
Kroonplaat boven 1 x Kroonplaten worden gemaakt uit koud getrokken stalen strip met een dikte van 6 mm. Radii kunnen voor de beide platen gelijk gemaakt worden door ze stevig op elkaar te klemmen en vervolgens de radius te vijlen. Het is verstandig om de gaten in één en dezelfde opspanning te boren op een stabiele kolomboormachine.
 
Kroonplaat onder 1x Hier beide kroonplaten compleet afgewerkt
 
Bovenbus 2x Vul- en centreer-bus uit bijvoorbeeld aluminium.
 
Voorvorkbuis 2x Stalen buis 25 mm uitwendig en een wanddikte van 2 mm.
 
Draadeind 2x M8 draadeind. Te koop per meter, maar let even op de kwaliteit. Kies een klasse 8.8.
 
Onderbus 2x Onderbus waar wiel in komt en waar de rem afsteunt. Gemaakt uit aluminium, met name voor het gewicht (en het oog wil natuurlijk ook wat).

(Opmerking: hier op de foto is de onderbus uit staal, op de minibike is deze uit aluminium)

 

Hier nog even alle vorkpoot onderdelen bij elkaar. De centrale draadstang trekt de hele vork op elkaar.
 

De vork helemaal compleet. De afstand tussen beide kroonplaten wordt door de het balhoofd bepaald en dient even gepast te worden voordat alles definitief afgelast wordt. Vergeet niet om steuntjes voor het spatbord te maken en een stuuruitslagbegrenzer. Deze begrenzer voorkomt eventuele tankschade bij een eventuele valpartij.