Cilinder timing

Beide minibikes zijn opgebouwd met een Airsal 45 mm cilinder. Dit komt overeen met ca 70 cc. Af fabriek zit hier onderstaande poort-timing ingefreesd. Dit is geen wilde setup, echter staat in combinatie met de veelgebruikte Proma CC uitlaat garant voor een minibike met veel bottom-power.

 

De afmetingen van de diverse poorten staan vermeld in onderstaande poortmap. De breedtes van deze poorten zijn gemeten langs de cilinderomtrek. Let alleen goed op : door de holle vorm van de cilinder zijn de poorten wat breder dan dat ze lijken.

 

Kenmerkend voor deze cilinder is de kleine inlaatpoort (ca 250 mm2). Normaal moet het oppervlak van de inlaatpoort zo'n 10-15% groter zijn dan het oppervlak de carburateur. Hiermee is de cilinder standaard geschikt voor een carburateur van zo'n 16 mm.

De inlaatpoort kan echter nog verbreed worden tot zo'n 68% van de cilinderdiameter (ca 30,5 mm). Hiermee bereikt deze een oppervlakte van ca 300 mm2 en is de cilinder geschikt voor een carburateur van 19 mm.

Middels een gradenschijf die rechtstreeks op de binnenrotor van de HPI ontsteking past is de werkelijke poorttiming op de bike gemeten:

Resultaten


Uitlaattiming : 170°


Spoeltiming : 122


Inlaattiming : 156°

 

 

 

 

Onderstaande tabel bevat richtwaarden voor een algemene cilindertuning. Vergelijken we deze tabelwaarden met de gemeten waarde, dan zien we als snel dat deze cilinder tussen de 7.000 en 8.000 omw/min op zijn best is.

 

Optimaal toerental Uitlaattiming spoel timing inlaat timing
7.000 170° 120° 150°
8.000 180° 124° 160°
9.000 190° 128° 170°
11.000 200° 132° 190°

 

Wanneer het verschil tussen de uitlaattiming en de spoeltiming (zogenaamde blow down periode) hoger wordt, verschuift de powerband ook steeds meer naar hogere toerentallen. Veel vermogen dus bij hoge toerentallen en weinig trekkracht onderin. Pas dus op bij een Puchblok wat je wilt. Tenslotte hebben we geen zes versnellingen en moeten we een zo goed mogelijk gemiddelde zien te vinden.

 

Het is dus belangrijker om de inlaat en uitlaatpoorten te vergroten in oppervlak (lees breder maken) dan hele exotische timingen van een een scootercilinder over te nemen.

 

Ter vergelijk hebben we geprobeerd zoveel mogelijk bekende cilinder informatie samen te vatten in onderstaande tabel. Deze tabel is under construction en wordt samen met Puch Forum.NET uptodate gehouden. Kijk even op dit forum voor nog meer uptodate informatie.

 

  Materiaal Inlaatpoort Spoelpoorten Uitlaatpoort Boostpoorten Blowdown

Bijzonderheden

Puch 50cc origineel (38mm)
Gesloten spoelkanalen.
Gietijzer Ovaal 2 Ovaal Geen Niet bekend

Trekt harder door dan de versie met open spoelkanalen. Draait minder toeren.

Airsal 50cc standaard (38mm)
Gesloten spoelkanalen.
Aluminium met nicasil wand Ovaal 2 Ovaal Geen Niet bekend De cilinder is over het algemeen slecht afgewerkt en het is aan te raden bevels aan te brengen.
Zeta 50cc snel (38mm) Gietijzer Ovaal 2 (128º) Ovaal (159º) Geen 15,5º Leuke 50cc cilinder ter vervanging van standaard cilinder.
Airsal 50cc snel (38mm): Aluminium met nicasil wand Ovaal 2 Ovaal Geen Niet bekend Redelijk snelle 50 cc en er zijn al een soort van bevels aangebracht.
50cc TCCD / RGD snel (38mm) Aluminium met nicasil wand Ovaal 4 Ovaal Geen Niet bekend Zeer snelle 50 cc. Zuiger is van matige kwaliteit.
Eurocilindro/Athena AJH 50cc (38mm) Aluminium met nicasil wand Variabel: verlengde inlaat naar boven als bijspoeler. 4 hoofdspoelers + 1 brede verlengde inlaat naar boven Ovaal Geen Niet bekend

Membraaninlaat, trekt hard, en loopt hard, standaard al 12k. Zit standaard 2-kleps membraan in, maar kan met ophoogblok ook een 4-kleps in.

Malossi 60cc (42mm) Aluminium met nicasil wand Ovaal (120º) 2 (118º) Ovaal (160º) 2 (94º) 21º

Zuigerslotje loopt tussen spoelpoorten en uitlaatpoort door. Uitlaatpoort moeilijk te tunen

Metrakit 65cc (43,5mm) Gietijzer Ovaal 2 (121º) Ovaal (159º) Geen 19º

Cilinder met veel trekkracht onderin. Goeie Mahle zuiger en de inlaat groot genoeg voor een 21mm carburateur.

Airsal 65cc (44 mm) Aluminium met nicasil wand Ovaal 2 (121º) Ovaal (170º) Geen 24,5º

Leuke cilinder die gewoon lekker doortrekt en een aardige top heeft. Het is aan te raden bevels aan te brengen.

Polini 65cc (43,5mm) Aluminium met nicasil wand Variabel: 3 bijspoelers (121º) 4 hoofdspoelers + 3 bijspoelers (121º) Ovaal (170º) Geen 24,5º Snelle membraancilinder, ideaal voor een hoge top. Er is wel een goede smering en afstelling noodzakelijk.
Airsal 70cc (45mm) Aluminium met nicasil wand Ovaal 2 (121º) Ovaal (170º) 2 (111º) 24,5º

Bijzonder fijne cilinder waar we zelf ook mee rijden. Het is aan te raden bevels aan te brengen.

RGD 70cc (45mm) Aluminium met nicasil wand Ovaal 4 (121º) Ovaal (170º) 2 (114º) 24,5º Bijna gelijk aan Airsal 70cc.
K-star 70cc (45mm) Aluminium met nicasil wand Ovaal 4 (117º) Ovaal (161º) 2 22º

Goede cilinder met veel power onderin, met wat bewerking is er een zeer hoge top uit te halen.

Eurocilindro/Athena 70cc (45mm) Aluminium met nicasil wand Ovaal (140º) 4 (105º) Ovaal (160º) 2 (90º) 27,5º Snelle 70cc. Betere zuiger dan die in de membraangestuurde versie.
Eurocilindro/Athena AJH 70cc (45mm) Aluminium met nicasil wand Variabel: verlengde inlaat naar boven als bijspoeler (107º) 4 hoofdspoelers (128º) + 1 brede verlengde inlaat naar boven (107º) Ovaal (165º) Geen 18,5º Snelle 70cc Membraancilinder, maar slechte zuiger. Past direkt een grote carburateur op.
Airsal 72cc (46mm) Aluminium met nicasil wand Ovaal 4 Ovaal Geen Niet bekend

Nog weinig bekend, grote in en uitlaatpoort, grote spoelers. Grootste cilinder ooit gemaakt die in een puch carter past zonder kotteren.

Parmakit 75cc (47mm) Aluminium met nicasil wand Vlinderpoort (132º) 2 (132º) Vlinderpoort (170,5º) 1 19,25º

Schuine uitlaatflens. Motorblok moet uitgekotterd worden om deze cilinder te kunnen monteren.

Eurokit 75cc (47mm) Aluminium met nicasil wand Ovaal 4 Ovaal 2 Niet bekend

Bijzondere boostpoorten. Schuine uitlaatflens. Motorblok moet uitgekotterd worden om deze cilinder te kunnen monteren.

Gilardoni 75cc (47mm) (membraangestuurd) Aluminium met nicasil wand Variabel: 1 bijspoeler (121º) 4 hoofdspoelers (121º) + 1 bijspoeler (121º) Ovaal (181º) Geen 30º Schuine uitlaatflens. Motorblok moet uitgekotterd worden om deze cilinder te kunnen monteren.
Metrakit 75cc (47mm):
+optrekcilinder
Gietijzer Ovaal 4 (121º) Ovaal (175º) Geen 27º

Schuine uitlaatflens. Motorblok moet uitgekotterd worden om deze cilinder te kunnen monteren.