Zelfbouw uitlaten

 

De uitlaat is één van de essentiële componenten die er voor zorgen dat je minibike optimaal presteert. Er zijn vele naslagwerken te vinden die verslag doen van de werking van de zogenaamde expansie-uitlaat zoals de veelal gebruikt wordt.

Vooral de beschrijving van Frits Overmars is erg duidelijk en hier te vinden in de sectie handige documentatie. Ter ondersteuning van dit verhaal is er een handige tool ontwikkeld die snel een rechte expansiepijp kan uitconstrueren. Wanneer je een beetje handig bent, laat dit ontwerp zich ook gemakkelijk omzetten in een gebogen variant.

Deze tool werkt in het programma Solidworks en maakt gebruik van zogenaamde desingtables. Dit is een handige excel-tabel binnen de CAD-file waar je een paar parameters kunt veranderen en je hebt zo weer een nieuw model.

De gele velden zijn in te vullen in de Excel-tabel en klaar is je uitlaat. Alle factoren staan beschreven in het artikel van Frits Overmars. Het invullen van de plaatdikte spreekt voor zich.

De tool is zoals ie is en te downloaden onder volgende link Uitlaatconstructie volgens Frits Overmars (gebruik Opslaan als). Voor verbeteringstips of vragen gewoon even een mailtje sturen.

Naast deze berekening zijn er nog een aantal andere, echter de omzetting van een ontwerp in een echte uitlaat vraagt nogal wat werk en handigheid. De basis vorm een stuk blank staalplaat met een dikte tussen de 0,7 en 1 mm. Dikker wordt lastig buigen en dunner maakt het lassen wat vervelend voor de meerste huis-, tuin- en keuken-lasapparaten. De uitslagen van de conussen kunnen gemaakt worden met een programma als "Cone". Let hierbij wel op waar de lasnaad geplaatst wordt, deze kan namelijk op een behoorlijk vervelende plek zitten.

 

 

Wat heeft men nodig aan gereedschap ?

 

 

 

Hoe gaat dit bouwen in zijn werk?

 

Het ontwerp van de uitlaat dient opgedeeld te worden in kleine segmentjes om de uitlaatbocht om de cilinder te kunnen leiden. Deze foto is de uitslag van de complete header die de 180 gradenbocht rond de cilinder verzorgt. Het is verstandig om een eerste concept op te bouwen op basis dik papier.

De delen zijn hier op papier geprint, met een Pritt-stift op de plaat geplakt en vervolgens met hitte bestendige lak bespoten. De boel even met een verfföhn verwarmen en het papier krult eraf en de verf droogt keurig. Er blijft een keurig scherpe afdruk over wat het uitslijpen/knippen gemakkelijker maakt. De uitgesneden delen worden om een as keurig rondgedrukt in de vorm van een ring.

Al de segmentjes compleet gevouwen zijn, kan het samenstel gepast worden op de gewenste radius. Zorg algemeen voor vloeiende bochten.

Begin direct met een goed passende uitlaatflens omdat dit veel stabiliteit geeft bij het passen en meten. Geef de bevestigingsgaten ook niet teveel speling omdat de uitlaat er regelmatig afgehaald dient te worden. Het is erg handig als de uitlaat iedere keer op dezelfde wijze en onder dezelfde hoek op de minibike komt te zitten.

Stukje voor stukje kan de uitlaat nu verder opgebouwd worden. Let bij het lassen van de segmenten op dat ze goed vlak op elkaar aansluiten, dezelfde diameter hebben en dat randen aan de binnenzijde verwijderd worden.. Een Dremel kan hierbij helpen om de binnenzijde weer keurig glad te schuren. Doe dit dan ook na het lassen van ieder segment.

Het is een uiterst nauwkeurig pas- en meet-klusje om de uitlaat overal langs te krijgen. Als het enigs past is het raadzaam om alles direct af te lassen om voldoende stabiliteit te hebben.

Zo komt de uitlaat er dan vanaf de zijkant uit te zien. De demper is een bestaand exemplaar, maar kan ook relatief eenvoudig zelfgemaakt worden.

Zorg vooral voor voldoende ruimte tussen de uitlaat en de cilinder. Vooral bij indoor rijden kan bij een te kleine afstand tussen uitlaat en cilinder plaatselijk een te hoge temperatuur in de cilinder ontstaan wat vervelende gevolgen voor de cilinder kan hebben. Een gewaarschuwd mens telt voor twee zullen we maar zeggen.