Vijf jaar, vijf nieuwe frames

Na vijf jaren rondcrossen met de minibikes werd het toch eens tijd voor een nieuw exemplaar. Inmiddels collega Marco aangestoken met het minibike virus en toen werd het toch maar eens tijd voor een nieuwe serie minibikes. De telling leerde dat er drie noodzakelijk waren en we besloten om dan maar eens vijf frames op te gaan bouwen.

Een eerste schets was al snel gemaakt, weliswaar gebaseerd op het oude ontwerp. Verschil dat er nu Blata B1 replica kappen gebruikt gaan worden in plaats van de delen van Polini. Basis frame werd voorzien van rechthoekiger kokers (40x20) met een wanddikte van 2 mm in plaats van de oude vertrouwde 1,5 mm. Het subframe voor het zitje is nu uit koker in plaats van de plaatdelen. Reden hiervoor is dat er zo meer ruimte voor de uitlaat en de carburateur is.

De hoofdliggers inclusief de verstevigings driehoek. Deze bleek in de oude frames ook al een behoorlijke verbetering omdat de spanning in de binnenhoek wel erg hoog lag. Het schuine deel naar het balhoofd is hier nog niet gelast omdat er nog sleuven voor de kettingspanner gefreesd dienen te worden.
Balhoofd ligt inmiddels ook klaar en kan na het frezen ingelast worden.

Het zaagwerk voor het bovenzitje is inmiddels ook gereed. Vijf minibikes betekend toch wel heel wat zagen.

Het frame is iets anders als op de tekening omdat een handgreep achteraan is gekomen. Oorspronkelijk niet gepland, maar wel handig met transport en een ideale plek om valdoppen te monteren.

De vijf hoofdliggers zover gelast. Daarnaast de steuntjes voor het zitje en de balhoofdsbuizen.

Het balhoofd erin gelast en verstevigd middels een paar schoortjes.

Een verstevigings driehoek waar later ook de tank op ondersteund gaat worden.

Tank sluit keurig aan, alhoewel er ook een zelfbouwtank in de planning zit.

En natuurlijk de overzichtsfoto van het frame. Besloten is om het zitje nog een paar centimeter te laten zakken. Dus hier is nog een kleine update te verwachten.

Hier nog even compleet met zitkapje erop.

 

Inmiddels weer een stapje verder en het motorblok met de tijdelijke motorsteun eronder gehangen. De voorvork is een tijdelijk exemplaar om even te passen.

En natuurlijk even op zijn definitieve plaats. Past ook allemaal mooi met de carburateur en het achterwiel.

Voorvork in zijn definitieve vorm, gebasseerd op 28 mm in plaats van 25 mm zoals in het verleden. Links en rechts hebben een eigen schijfrem gekregen en het totaal zal de minibike behoorlijk wat stabieler maken. Voorvork is voorzien van een spatbord, maar de remklauwen dienen nog een bevestiging te krijgen. De kuip is een tophalf geworden omdat er anders wel heel weinig koeling is.

Naast de framedelen moeten er ook nog zaken als remklauwhoudere en andere brackets gemaakt worden. Met een paar stukjes aluminium heb je al snel een erg leuk resultaat. Hier dus één van de beide voor remklauwen.

Om de stabiliteit te verbeteren is er naast de dikkere voorvork en de langere balhoofdsbuis ook nog gekozen voor een (zelfbouw) stuurdemper. Aan beide zijden zit een hydrauliek cilinder die met elkaar verbonden zijn met een instelbare smoring. Beide cilinders zijn tevens eindaanslag om de stuurhoek te begrenzen.

De nieuwe bike wat meer definitief op de wielen en inmiddels voorzien van de definitieve banden. Op de achtergrond is ook één van de andere bikes te zien. Dit is een variant is nagenoeg identiek, maar heeft een Puch Maxi blok en daarom een andere motorophanging.

Ook de accu heeft inmiddels een mooi plekje gevonden de houder is tevens de bevestiging voor het achter spatbord. De ontsteking zal een tweede generatie van de huidige accu-ontsteking zijn. Waar de huidige ontsteking nog een vast tijdstip heeft, zal deze bike een programeerbare variant krijgen. Print ontwerpen zijn inmiddels gereed en nu nog even kijken of iemand ons een beetje kan supporten met de print plaatjes.

De motorische setup begint ook al weer wat meer definitieve vormen te krijgen. De cilinder zal een aangepaste 45 mm, 6-poorter zijn, met een voor ons relatief nieuwe poortmap. Doelstelling is een iets wat hoogtoerigere setup als onze huidige Puch blokjes en te gaan voor een beetje meer vermogen als tot nu toe.

De voetsteuntjes en de remklauw achter hebben nu ook de bevestigingspunten gekregen. Frame moet nog ff netjes hier en daar afgelast worden en dan kan het spul naar de poedercoater.

binnenkort meer........