Watergekoeld minibike project

De bedoeling van ons nieuwe project is een extreme minibike waarin we veel van onze ideëen en ervaringen kunnen verwerken. Na de bouw van twee op Puch Maxi gebaseerde minibike (en een derde in planning) vonden we het tijd worden om een stapje verder te gaan. Als donor hebben we een Puch NRG blokje gekocht en een chinese donorbike voor wat andere delen. Beiden zijn inmiddels gesloopt en zijn we nu dus begonnen met het nieuwe project.

 

Op een aantal punten zal een en ander wat anders aangepakt worden als bij de Puchjes:

 

  • Waterkoeling in plaats van luchtkoeling
  • Buizenframe in plaats van het frame op basis van rechthoekige koker
  • Droge koppeling zonder secundaire vertanding (arme ketting)
  • Remsysteem (waarschijnlijk dubbele schijfrem voor, eventueel hydraulisch)

 

Een aantal punten zullen gedurende de bouw nog wel veranderen of toegevoegd worden.

 

 

Als eerste hebben we het bestaande Piaggioblok afgezaagd en vervolgens vlak gefreesd. Het totale blok zoals hier op de foto is nu nog maar 100 mm breed.
Twee aluminium zijplaten zullen straks de verbinding met het frame gaan vormen en links zal de koppeling een plekje vinden op deze zijplaat.

Deze zijplaten zullen met paspennen op het blok komen waarna ze met een aantal bouten vastgeschroefd worden.

 

Een cilinder van Polini wordt het kloppende hart van deze nieuwe minibike. De definitieve krukas en koppeling ligt nog niet vast echter gaandeweg het project zal hier meer informatie over komen. Aangezien het geen wedstrijd minibike gaat worden, zullen we zoveel mogelijk de door Polini geadviseerde setup gaan volgen om zodoende zo dicht mogelijk bij opgegeven 22 pk in de buurt te komen.

 

 

De koppeling komt van Blata. Andere koppelingen leken ons toch een beetje te krap bemeten voor de gekozen setup.

 

De radiateur is afkomstig van de donor scooter. Voorlopig gaan we er vanuit dat deze groot genoeg is, echter de praktijk zal het straks moeten uitwijzen.

 

Het zitje is afkomstig van een chinese donorbike evenals een paar andere onderdelen.

De bouwwijze gaan we dit keer ook iets anders uitvoeren. We hebben een stalen frame in elkaar gelast en een aantal referentie vlakken aangebracht. Hiermee kunnen we de wielen, uitlaat, voorvork etc. vooraf positioneren. Alle componenten worden met steuntjes gepositioneerd en later kunnen we het frame hier omheen construeren. Er moeten namelijk heel wat meer gepuzzeld worden met de beperkte ruimte. Door de radiateur, expansievaatje etc, is het net even wat krapper als met de Puchjes.

 

De voorgang van de bouw en alle problemen die we tegen het lijf lopen zullen we de komende periode hier gaan plaatsen. Blijf dus regelmatig even kijken voor de vorderingen.

 

Update 4 april 2006

 

We hebben de afgefreesde zijkanten van het carter maar even onder de flatbed scanner gelegd. Hiernaast staat de koppelingszijde waarbij goed te zien is waar de waterpomp komt.

 

De vliegwielzijde is net even schoongefreesd. Een paar kleine nokjes dienen nog verwijderd te worden.

De plaatjes zijn zwart-wit en dit is niet voor niets. Op de website van www.img2cad.comvind je een tool waarmee een fotobestand omgezet kan worden in een CAD-bestand (DXF). Het is een kwestie van je scanner kalibreren en je leest vrij eenvoudig alles in. Vooraf een beetje spelen met het contrast van de foto voor het betere resultaat.

Op basis van deze scan hebben wij de volgende zijplaten bedacht.

Dit is de zijplaat voor de koppelingszijde waarbij een sleuf opengelaten wordt voor het aandrijfriempje van de waterpomp. De grotere gaten aan de omtrek zitten in beide zijplaten en zorgen middels vulbussen voor een verbinding tussen links en rechts. Hiermee zal later het blok aan het frame bevestigd worden.

 

Dit is de zijplaat voor de vliegwielzijde. Ook hier zorgen de grotere gaten aan de omtrek voor de verbinding tussen links en rechts. Het gat voor de waterpompslang ontbreekt nog op deze tekening.

 

Op de vliegwielzijde zal een deksel met trekstarter komen te zitten. Ook deze hebben we vast maar ingescand. Dit deksel is nog niet verder uitgewerkt.

 

 

Update 14 juni 2006

 

Het is al weer een tijdje rustig rond de waterkoeler, echter op de achtergrond is wel één en ander gebeurd. De zijplaten waren al een tijdje gereed om aan de carterhelften te monteren, echter een voldoende grote draaibank ontbrak. Onze eigen draaibank kan diameters aan tot 250 mm en was hiermee een fractie te klein. Het koste even wat moeite om een passende draaibank te kunnen gebruiken. Toevallig kon Antonie voor zijn werk gebruik maken van een grote draaibank en heeft dus na deze tijd van rust de waterkoeler maar weer eens flink onder handen genomen.

Inmiddels zijn ook de krukas, de waterpomp, snaarwielen, snaar, nieuwe krukaslagers en de keringen binnen en kan er verder gebouwd worden. Alleen de HPI ontsteking is helaas nog niet voorhanden, maar daar wordt aan gewerkt. Één en ander hangt natuurlijk met de budgetten samen, tenslotte is een watergekoeld project als dit niet helemaal gratis.

 

 

De zijplaat zit er netjes met paspennen aan vast en het koppelingsgat is keurig in één lijn met de krukas. Middels een opspanpen (in lager/keerring passing) is de boel op maat gedraaid. Alles lijkt keurig te passen, alleen de gaten voor de koppeling moeten er nog in. De koppelingpositie gaat echter bepaald worden op onze lasmal voor het frame omdat we nog niet de exacte blokpositie kennen.

Het idee van de sleuf voor het waterpompsnaartje hebben we inmiddels maar aan de kant gezet.

 

Middels dezelfde opspanpen is ook de vliegwiel zijde uitgedraaid op een diameter van 120 mm. Een HPI ontsteking zal hier in moeten passen, waarna het vliegwiel deksel en de trekstarter de boel dicht maken. Het ruwe voorwerk voor de trekstarter is zover klaar, echte een en ander dient nog pas gemaakt te worden met de HPI ontsteking.

 

 

Update 31 juli 2006

 

Afgelopen periode is er ondanks het extreem hete weer toch zo nu en dan een stukje verder gebouwd. De zeskant aan de HPI rotor is volledig weggedraaid waardoor er een goed steunvlak voor de trekstarter adapter is ontstaan. De tekening van de adapter hebben we voor de liefhebbers aan de tekeningen waterkoeler toegevoegd.

 

De trekstarter van Polini compleet gemonteerd. Het was nogal wat werk om een enigszins fraai passend vliegwieldeksel te krijgen. Van het originele blok aluminium (150x150 mm) is in ieder geval weinig meer over. Terzijnertijd gaan we alles nog fraai polijsten, maar zolang er nog veel gepast en gemeten wordt, heeft dat weinig zin.

De koppeling past fraai en draai mooi vrij.

Al met al nog best een breed blok. De zijplaten worden als het frame helemaal klaar is nog verkleind, maar voorlopig is dit de uitgangspositie.

Hier kun je ook mooi de doorlopende centreerpennen (10h9) zien. Deze worden strak gebruikt als bevestigingspunten tussen motorblok en frame.

 

 

Update 26 oktober 2006

 

Het is een tijdje rustig geweest rond het water gekoelde project. Vakanties en missende onderdelen zorgde ervoor dat er niet veel gebouwd is.

Het blok is inmiddels voorzien van de cilinder zodat het passen en meten kan beginnen.

Om de bouw wat te vereenvoudigen is er een hulpframe gemaakt. Dit frame bestaat uit een stalen onderplaat en een dwarsbalk boven de minibike. Aan dit frame kunnen allerlei hulpsteuntjes gehecht worden om de componenten op de juiste plek te zetten.

In dit frame zijn de wielen reeds gepositioneerd en staat de (voorlopige) voorvork inmiddels op z'n plek. De uitlaat wordt op dit moment pasgemaakt en zal straks samen met het blok een plekje gaan krijgen op onze pasbok.

Dit is een van de belangrijkste stappen omdat hiermee de hoofdlay-out van de minibike bepaald wordt.

 

 

Update 12 november 2006

 

Het kost wat tijd om alles passend te krijgen, maar in principe staat de hoofdlay-out. De voorvork is een dummy om te kunnen zien hoeveel ruimte er voor de radiateur is. De voorvork zal een wat breder exemplaar moeten gaan worden door nieuwe hydraulische remmen. Deze hebben 160 mm schijven waardoor de boel net iets verder naar buiten komt en dus ook een andere voorvork benodigd.

Evenals de radiateur heeft nu ook de uitlaat een prima plekje gevonden en we gaan nu eerst alle kleine details afwerken. Gelukkig hebben we inmiddels echt alle onderdelen bij elkaar verzameld, dus we hoeven ons voorlopig alleen maar op het bouwen te concentreren.

 

 

Update 15 december 2006

 

Inmiddels is het motorblok voorzien van twee zijplaten die alles op de plek houden en een deel uitmaken van de aandrijflijn. De platen zien er nu nog erg vierkant uit, maar deze gaan in de toekomst een rondere vorm krijgen. Voorlopig hebben we ze nog maar niet afgezaagd.

In deze zijplaten zijn pasbussen gelast die alles erg nauwkeurig op z'n plaats houden. Onze ervaring heeft geleerd dat je alles nog regelmatig uit elkaar moet halen en dan is het wel handig dat alles iedere keer weer keurig in lijn komt, zonder allerlei afstelacties.

De achterbrug begint nu ook vorm te krijgen en steunt direct af op de zijplaten. Er is een sleufgeleider ingelast om straks de ketting nauwkeurig te kunnen spannen. In principe is nu de uitlijning van de wielen en het motorblok compleet en heeft alles zijn definitieve positie. Aan de rechterzijde is nu voldoende ruimte gehouden voor de 160 mm hydraulische rem. Hiertoe dient nog een adapter gemaakt te worden.

Er komt nog een tweede steun aan de achterbrug die dan ook afsteunt op de zijplaten. Inmiddels is nu dus het grootste deel van de puzzel opgelost en is het een kwestie van onderdelen (pas-)maken.

 

 

Update 31 januari 2007

 

Het chinese zitje heeft plaatsgemaakt voor een fraaie Blata zitcombinatie. Hier is beduidend meer ruimte voor de uitlaat en de lengte stemt meer overeen met de totale lengte van de minibike. Een paar uurtjes prutsen met het buigijzer resulteerde in een paar prima passende framebuizen. Deze twee buizen worden middels schuine strippen met elkaar verbonden, beetje in de stijl van de Blata Origami.
Er moet nog een sub-frame komen voor het zitje, evenals voor de ophanging van de radiateur. De cilinderkop zal direct aan de onderste framebuis komen te hangen.

Voorin is er nu ook voldoende ruimte voor een fatsoenlijk luchtfilter. Al met al begint het steeds meer op een minibike te lijken.

 

 

Update 23 februari 2007

 

Even een korte tussentijdse impressie waar goed te zien is hoe de framestructuur er uit komt te zien. Het idee is een beetje ontleend aan de Blata Origami, maar heeft toch een totaal andere look. De eerste stabiliteit begint nu in het frame te komen. Nu de rest nog.....

 

 

Update 14 april 2007

 

Eindelijk is de bike voor het eerst vrijstaand te bewonderen. De hoofdlijnen van het frame zijn inmiddels aardig compleet en nu zal het meer een kwestie van steuntjes maken zijn. Al met al voelt de bike behoorlijk stabiel aan. De zijplaten van het blok kunnen nu definitief gevormd worden omdat alle bevestigingspunten van de framedelen bekend zijn.

Inclusief het zitje ziet het er allemaal toch net even wat echter uit. Tijd om binnenkort maar eens een paar echt fatsoenlijke foto's te schieten van het geheel.

 

 

Update 23 april 2007

 

Afgelopen weekend is het frame compleet afgelast. Door het lassen was er een en ander toch wat krom getrokken, maar met een beetje beleid is dat allemaal weer keurig gericht. De zijplaten van het motorblok zijn inmiddels bijgesneden en nu het ziet het geheel er net even wat minder lomp uit.

De uitlaat is nu definitief pasgemaakt en past prima binnen het zitje en de achterbrug. Er blijft nu voldoende ruimte in het centrale middendeel voor de carburateur en de boordelektronica. Alles voelt lekker stabiel aan terwijl er toch nog een paar dwarsverbindingen in het frame ontbreken.

De radiateur hangt inmiddels bovenaan vast en krijgt nog twee ondersteuningsbeugeltjes aan de zijkant. Veel van de 3D puzzel is nu dus opgelost, echter de volgende minibike gaat vooraf gewoon weer lekker in CAD. Dit geeft net even wat meer inzicht en dat scheelt toch veel pas en meetwerk.

Het project heeft weer een flinke stap voorwaarts gemaakt, maar er blijft voorlopig voldoende werk te doen.

 

Binnenkort meer.........